Tidligere rusmisbruk

stillhetHei, i ca 1år brukte jeg mye amfetamin jeg sluttet på dagen og har ikke brukt det i ettertid og ikke tidligere i livet. for ca. 1år siden gikk jeg meg på en smell om møtte «veggen» jeg ble tvangsinnlagt med diagnose akutt psykose. jeg kom ut etter en uke. uten noen annen oppfølging en fastlege. jeg sitter her nå uten kone og barn, jobb. Og min tiltakslyst er lik null. Føler jeg har liksom begynnt å gi f… eneste jeg sitter igjen med er hus, eiendeler og penger. jeg og min ekskone er nå inne i saksforberedende møter i tingretten ang barna. jeg har nå etter 4mnd valgt å være ærlig og fortelle om mitt skjulte misbruk. min eks sier hun er skuffet,rystet og veldig lei seg. Vi har i den siste tiden fått veldig god tone og jeg har store følelser for henne og hun bekrefter hun fortsatt har følelser for meg, men hun stoler ikke på meg lengre og hun er redd for å tilbake grunnet hun kan bli såret på ny osv. det er 1år siden jeg brukte noe, føler absulott ingen behov for å benytte noe stoff lengre, jeg blir kvalm og ekkel når tanken streifer meg. Jeg lurer derfor på om det kan være lurt å oppsøke noen for å få hjelp slik at dette trygger situasjonen for min eks og at ikke mine tanker skal komme i baner om å begynne en gang igjen…? vil ikke prate om dette med min fastlege, vil selv oppsøke hjelp om det trengs.

Mann, 32 år fra Sør-Trøndelag
Det høres ut som du har hatt ett tøft år med tap av mye i livet ditt. Men, det er jo veldig bra at du midt oppi alt dette har klart å holde deg rusfri. Det at du nå har lyst til å gi f.. eller blaffen kan kanskje skyldes at du ikke føler at du kommer noe videre. Det er en meget forståelig reaksjon i en fortvilet situasjon. Vi vet ikke om hvilken mulighet du har for jobb og andre aktiviteter i tiden fremover, men du trenger kanskje hjelp til å komme i gang med noe? NAV bør jo kunne hjelpe deg i gang med en eller annen aktivitet hvis du er klar for det. Når det gjelder å søke hjelp for både å trygge deg selv og din ekskone er det sikkert lurt. Hvis du og ekskonen din fortsatt er glad i hverandre, men hun ikke har tillitt til deg, trenger hun nok tid til å føle at tilliten bygges. I slike sammenhenger kan familiekontor være et bra sted å henvende seg. På et famievernkontor trenger du/dere ingen henvisning, så dere kan ta direkte kontakt uten å gå gjennom lege. Du kan jo fortelle ekskonen din at hun ikke har noe å tape på å bli med på familiekontor. Det kan hjelpe på tillitten dere imellom, og de er meget flinke til å styre slike samtaler på en måte så begge parter kommer fram med sitt syn. Uansett situasjonen mellom dere to har dere jo barna å tenke på, og det er viktig at dere samarbeider godt med tanke på hva som er best for dem. Du finner ditt nærmeste familievernkontor ved å gå inn på https://www.bufetat.no/.
Her er lenke til familiverkontorer i Sør-Trøndelag.
En annen ting du kan vurdere å foreslå for ekskonen din, er å vise henne at du ikke bruker ved å avgi urinprøver. Dette må du vurdere selv om du er villig til, men hvis du synes det kunne være en idé, kan slike tester kjøpes på nettet (du trenger altså heller ikke her å snakke med lege). Her er et nettsted som selger slike tester. En del større apotek selger også tester.