tar amfetamin for å komme seg igjennom hverdagen.

Hei. Jeg trenger råd og svar om dette. Jeg har vært sammen med en gutt i nesten 3 år, men det tok slutt fordi han ruset seg hele tiden. Han tar det med sprøyter og det begynner å bli ganske så ille. Han sier at hvis ikke han tar er han deppa og dyster derfor tar han mer og mer, for når han er rykter så skjønner han hvor ille det er og tar mere for å glemme alt! Rundt 3-8 sprøyter daglig og det er snakk om mye i sprøyten hver gang. Jeg vet ikke hvem jeg skal snakke medel dette om for det er en kjempe vanskelig og ikke minst vondt/trist tema. Når han ruser seg gir han blanke faen i alt. Kun rusen som er verdt noe..Er det slik at når man er på «kjøret» så tenker man kun på seg selv? Når ha er på nedturen så får jeg alltid mld’er eller han ringer ååh.forteller hvor bra jeg er og hvor mye jeg fortsatt betyr for han . Er det slik at mens han er rusa så tenker han ikke på meg? Han kjører hardt og er våken i mange mange dagene i strekk og stuker og bare driver dank. Hvilke påvirkninger har dette på kroppen hans?.tankegang og følelser?.kan noen fortelle meg litt om hva som skjer med han når han tar såpass mye sprøyter omtrent hver dag? Hjelp meg.. sitter å.gråter mens jeg skrive nå..det er så grusomt. Blitt skikkelig tynn, blass og blek. Og blåser i utseende osv.. han glemmer liksom hvor mange rundt han som han ødelegger ved å holde på sånn..tenker han noen gang over det? Hjelp!! 🙁

Kvinne, 23 år fra Oslo
Du beskriver en vanskelig og vond situasjon, og vi skjønner godt at det sliter på deg. Det virker som at kjæresten din er langt inne i et amfetaminmisbruk som han har blitt avhengig av. Det er ikke lett for en som ikke ruser seg og forstå nøyaktig hvilken effekt rusen har på personlighet og tanker, men det vanlige er at personen som ruser seg får opphøyde tanker om seg selv, problemer med å følge tankerekker (blir avbrutt av tallrike assosiasjoner), mister oversikt over tid og lett kan bli litt stresset og hektisk. Hvor mye han tenker på deg når han ruser seg er umulig å si, det er sikkert litt forskjellig fra gang til gang. Hvordan amfetaminbruk påvirker tanker og følelser er det nok store forskjeller på fra person til person og fra gang til gang. Det er derfor vanskelig for oss å gi deg noe godt svar på det. Det kan godt hende at han tenker på konsekvensene hans bruk får for andre, men om han klarer å ta det inn over seg og gjøre noe med det er en helt annen sak. Det er nettopp det som er problemet med avhengigheter – det kan være svært vanskelig å innse at man har et stort problem, og enda mer vanskelig å faktisk gjøre noe med det. Vi håper du klarer å ta vare på deg selv i denne vanskelige situasjonen og oppfordrer deg til å kontakte noen du kan prate godt med enten det er venner, familie eller noen profesjonelle. Hvis du føler at det er vanskelig å snakke om er du hjertelig velkommen til å ringe oss hver dag mellom 11-19, eller du kan chatte med oss på hverdager mellom 14-17. På denne siden kan du lese mer om virkninger og bivirkniner av amfetamin.