Skader alkohol hjernen?

vinflaske og -glassHei! Jeg lurer på om alkohol kan skade hjernen og om disse skadene ikke kan repareres? Jeg drikker ikke så ofte (kanskje to ganger i mnd), men når jeg drikker drikker jeg som oftest fort og mye, og får ofte «blackout» (har hendt kanskje 15 ganger). Slik har det vært siden jeg var 18, er nå 20. Blir aldri fysisk dårlig (kvalm o.l.) når jeg drikker, og det gjør at jeg kan drikke veldig mye uten å merke at det blir for mye. Hvor mye jeg drikker varierer veldig. Jeg er bekymret for om et slikt alkoholforbruk (spesielt med tanke på blackout) kan ha skadet/komme til å skade hjernen langvarig?

Kvinne, 20 år fra Hordaland
Drikker du hardt som tenåring/ung voksen, kan det hende konsekvensene vil merkes resten av livet. Ny forskning viser nemlig at et høyt alkoholforbruk tidlig kan gi langvarig svikt i evnen til hukommelse og læring. Om det er slik at mange blackouts øker risikoen mer, er noe usikkert, men det er sannsynlig. Dette kan ha sammenheng med at promillen stiger veldig raskt når man drikker fort og mye. Vi anbefaler deg å lese om dette i artikkelen «Ungdomsfylla skader hukommelsen,» (Nrk.no). Den gir veldig gode svar på spørsmålene dine.