Senskader etter rusmisbruk?

Hei! Jeg er en 24 år gammel jente som i ungdomstiden brukte mye rus. Sniffet mye (fra spraybokser) fra ca 14-17 års alderen, røykte hasj, brukte en del amfetamin og prøvde også lsd og kokain. Kom meg ut av rusmiljøet som 18 åring, har tatt en bra utdannelse og er nå trebarns mor. Problemet nå er bare at jeg sliter med konsentrasjon,hukommelse, og læringsevne. Føler det bare blir verre og verre. Er så redd for at dette kan skyldes rusmisbruket. Jeg skammer meg fælt over hva jeg har utsatt meg selv for i ungdomstiden, og tørr derfor ikke gå til fastlegen med problemene. Hva vet man om senskader etter slikt rusmisbruk? Er det mulig å påvise at slike skader er rusrelatert? Finnes det noen plass man kan få hjelp??

Kvinne, 24 år fra Rogaland
Hva slags senskader rusbruk i ungdomsalder kan føre til er fortsatt omdiskutert i fagkretser, men det er lite som tyder på at det medfører store irreversible skader i hjernen. Alt i alt er det grunn til å tro at dette er svært individuelt og avhengig av omfanget på bruken.
Det å påvise at konsentrasjonsvansker, dårlig hukommelse og læringsevne er rusutløst er nok vanskelig, det er jo ikke mulig å vite hvordan det hadde vært om du ikke hadde brukt noe tidligere.
Du skriver at du er trebarnsmor nå, i en alder av 24 år. Vi tenker at det å ha tre små barn som har kommet relativt tett krever såpass mye i hverdagen at det alene kan føre til de symptomene du beskriver.
Du skriver også at du skammer deg over fortiden din. Det synes vi er leit, vi tenker at du tvert om skulle være stolt av at du har klart å snu livet ditt i positiv retning, og at ungdomstiden din er en del av din livshistorie som du bør forsøke å akseptere. Hvis du føler behov for hjelp i forbindelse med dette, men ikke ønsker å kontakte lege finnes det en rekke privatpraktiserende terapeuter som ikke krever henvisning. Eller om du bare trenger å lufte tankene dine litt er du velkommen til å ringe oss hver dag mellom 11-19, eller til å chatte med oss på hverdager mellom 14-17. Du er helt anonym hvis du tar kontakt med oss.