Piller

Hva skjer om jeg tar 14 stk Paracet? Vet at jeg kan få alvorlige leverskader, men kan jeg dø av det? Er det en måte å ta selvmord på?

Kvinne, 18 år fra Nordland
Anbefalt dose Paracet for voksne og barn over 40 kg (12 år) er 1-2 tabletter à 500 mg by DownloadNSave»>eller ½-1 tablett à 1 g 3 ganger i døgnet. Inntak av over 10 g paracetamol medfører stor risiko for alvorlig leverskade.Dose som gir fare for akutt leverskade er 175 mg pr. kg for barn, og 140 mg pr. kg for voksne.
Hvis du tenker på å ta store mengder Paracet, høres det ut som du ikke har det så greit i livet. Har du noen du kan snakke med? En lærer? Foreldre/foresatte? Kanskje du kan kontakte en helsestasjon for ungdom. Her finner du oversikt over Helsestasjon for ungdom og andre hjelpetilbud rundt om i landet.
Vi vil gjerne snakke med deg om det, så hvis du vil kan du ringe oss alle dager fra klokka 11-19 eller chatte med oss hverdager mellom 14 og 17. Du kan også kontakte Mental Helse og snakke med dem.