Innførsel av tobakk av personer under 18 år.

paragraf_litenSom tittelen vil foreslå ønsker jeg å vite om jeg har gjort noe straffbart som kan medføre konsekvenser . Det er første gang jeg har bestilt tobakk fra nettet og når jeg nå tenker på det, så var det en dum ting å gjøre. Jeg prøvde for en halv time siden å stoppe frakten men selskapet som befinner seg i utlandet sa det dessverre var umulig. Så svar meg på dette : Siden jeg er 15 år og har bestilt tobakk fra et selskap i utlandet, kan jeg bli straffet på noe som helst vis? Og hvis jeg blir straffet, hva KAN skje? 🙁

Mann, 15 år fra Østfold
Tobakk er egentlig ikke vårt fagområde. Derfor ringte vi til Tollvesenet og spurte. (Nummeret er 03012.)
Tobakk som ikke har norsk merking blir stoppet i tollen uansett. Det spiller ingen rolle om du er 15 eller 55 år. Når det gjelder straff, kommer det helt an på hvordan tollvesenet vurderer situasjonen, hvor mye tobakk det er osv. I ditt tilfelle er det mest nærliggende å anta at straff ev. blir en bot eller at man tar kontakt med dine foreldre/foresatte da du er under 18. Vi anbefaler deg å lese denne artikkelen om innførsel av tobakk til eget bruk.