Hasj!?

cannabis_bildeHei, jeg røkte hasj med ei venninne i går kveld. Vi delte en joint og det var et år siden jeg hadde røykt det. Vi gikk i en opp over bakke mens vi røyka, så vi kjente ikke virkningen med en gang. Men med en gang vi stoppet opp så fikk jeg latter anfall, også fikk jeg en totalt black out. Når jeg hadde kommet ut av den black outen så hadde jeg trampet og flakset med armene opp og ned å gjentatt meg selv: jeg for ikke puste, jeg er kjempe kald, jeg for ikke puste osv. Jeg kunne liksom se venninna mi si ansikt, men jeg så ikke noe rundt meg. Jeg greie ikke å ta eller se meg selv. Jeg følte jeg hadde 3 personligheter, det ble kaldt og varmt om hverandre. Sånn holdt det på i 2 t. Også når jeg fikk roet meg så, så gikk øynene mine i en bestemt rytme. Jeg greide ikke å kontrollere det. Jeg var redd for at jeg skulle forsvinne inn i meg! Jeg sa til venninna min at hun skulle drepe meg meg hvis jeg forble slik! Jeg sliter psykisk med depresjon, angst, PTSD og går på medikamenter! Kan det ha noe med saken å gjøre? Jeg har aldri opplevde det slik, det var skremmende.

Kvinne, 16 år fra Akershus
Rusopplevelsen din etter å ha røyket hasj virket å være veldig sterk. Det er flere ting som har betydning for hvordan rusopplevelsen oppleves for den enkelte. Faktorer som forventning, personlighet og ikke minst mengden eller styrken THC (som er virkningsstoffet i cannabis) har betydning for rusopplevelsen. THC har en hallusinogen effekt som kan medføre latteranfall, hallusinasjoner, men også angst og vrangforestillinger. I henhold til Folkehelseinstituttet kan kortvarige symptomer på sinnssykdom utvikles under cannabis rus. Både rusen og din psykiske tilstand vil ha betydning for puls og pust så det kan være grunnen til at du fikk pusteproblemer, og varierende kroppstemperatur. Din psykiske tilstand før du røyket hasj i kombinasjon med medisiner du tar kan nok også ha hatt betydning for hvordan rusopplevelsen din ble. Du kan lese mer om hasj, marihuana og cannabis her. Mange som får vonde eller traumatiske rusopplevelser av cannabis får det hver gang de bruker det, og du bør kanskje vurdere bruken din i fremtiden.