Hasj

cannabisHei. Når går hasj ut av kroppen? Har en kjæreste som røyker hasj. Men han juger om det og bagatelliserer det hele tiden at det ikke er farlig. Jeg vet jo ting selv om hasj så skjønner ikke hvorfor han prøver å overbevise meg, for hasj er ikke bra. Også har jeg kjøpt sånne hjemmetester som han skal ta. Å han fikk beskjed av meg at i slutten av oktober skulle dem være rene pga han nekter hele tiden nå at han har røyket, så da ble vi enig om at hasjen skulle være ute av kroppen etter 30 dager. Så begynner han å klage å si at nei da hasj kan være i kroppen i 3-4 mnd, men da skjønner jo jeg selv at han ikke har slutta…… Å i tillegg har vi et barn sammen….. Hva skal jeg gjøre for at han slutter??? Jeg har faktisk prøvd alt, gitt han et valg barnet eller hasjen, men hasjen går foran. Eller han juger jo om det for han er redd for å miste oss, så derfor juger han! Jeg vil ikke at han skal ha noe med barnet å gjøre så lenge han er påvirket og juger meg midt i trynet. Kan noen komme hjem til oss å be han om å ta jevnlige urinprøver??

Kvinne, 23 år fra Østfold
Det virker som om du er i en ganske lei situasjon med en kjæreste som kanskje ikke er helt ærlig med sitt rusbruk. Han har i og for seg rett i at det kan ta veldig lang tid før THC (virkningsstoffet i cannabis) går ut av kroppen. Ved daglig røyking av cannabis over lengere tid kan det ta 6-8 uker før urinprøvene er rene. Særlig lenger enn det vil det ikke sitte.
Som kjærester og foreldre må dere kunne stole på hverandre så det er fint at du følger opp og ikke gir deg. Det er lite du kan gjøre for å få han til å slutte hvis han ikke vil selv. Kanskje er det en ide om du tar en skikkelig prat med han og forteller han at du ikke har tillitt til han, nå må noe annet skje. Hvis han ønsker å slutte med med hasjrøkingen og synes det er vanskelig kan han få hjelp. Kontakter han fastlegen kan legen videreformidle han til passende hjelpetiltak og han kan også følges opp av fastlegen med urinprøver og lignende.
Har dere problemer med å snakke sammen og trenger hjelp til det anbefaler vi at dere tar kontakt med familievernkontor for samtaler. Du og kjæresten din er også velkommen til å ringe oss på 08588 RUStelefonen mellom 11-19 hver dag for råd og veiledning.