Familiefar juger

cannabis Hei, jeg vet eller er vel 99.9%sikker på at kjærsten min røyker hasj. vi har hat en fortid sammen hvor vi har røyket. ble foreldre for ei beite sia så jeg sluttet med en gang jeg fikk vite at jeg var gravid. Jeg har startet på en nytt og bedre liv og forstor hvor fælt det er og røyke og all elendighet det medbringer.. vær gang jeg tar om tema med han så bare juger han til meg og blir sint. jeg orker dette ikke mere . hvordan skal jeg få hjelpet han til og slutte ?????? vill så gjerne redde forholde men vill han ikke så funker det ikke lenger……HJELP

Kvinne, 21 år fra Telemark
Så fint at du har tatt tak i livet ditt og begynt på nytt etter at du ble gravid. Det er flott gjort og en god start på en ny tilværelse sammen med barnet. Vi forstår godt at det er svært vanskelig for deg at kjæresten din fortsetter å røyke og at han ikke vil snakke med deg om det. Hvis dere fortsatt bor sammen, så er det et stort problem at du vil redde forholdet, men at du opplever at han blir sint og lyver når du vil diskutere situasjonen med han. Dessverre er det slik at det er ikke nok at du vil at han skal slutte, han må ville det selv også. Du kan støtte ham hvis han bestemmer seg for å begynne et liv uten rus, men han må ta det valget selv. I mellomtiden tenker vi at du må gjøre det som er best for deg og barnet. Du har jo tatt beslutningen om å leve uten rus og vi håper at du har ett nettverk rundt deg som kan bistå deg fremover også.
Du kan gjerne ringe oss eller chatte med oss hvis du ønsker det, vi har tlf.tid hver dag fra 11-19 og chatten vår er åpen fra 14-17 på hverdager.
Du kan også ta kontakt med Borgestadklinikken i Skien, de har tilbud til pårørende til rusbrukere uavhengig av om brukeren selv er i behandling. Vi vet ikke hvor gammel kjæresten din er, men er han under 23 så kan han få en rask vurdering (innen 2 uker) om han har rett til prioritert hjelp. Hvis han har rett til priorotert behandling, skal han ha hjelp innen 65 dager.
Lykke til.