Alkoholmyter

Heisann. Jeg har hørt mye om alkohol jeg antar er totalt tull. Kan jeg få en forklaring og kilder på hvorfor mytene ikke stemmer? Har dere eksempler på andre myter rundt rusmidler og alkohol? 1. Det er brekkmiddel i norsk alkohol. 2. Det er ikke brekkmiddel i utenlandsk alkohol. Det er grunnen til at du ikke får så kraftig bakrus på fylleturer i varmere strøk. 3. Du blir fullere av å drikke alkohol med kulsyre, når du bruker sugerør. Fungerer også når du drikker annen alkohol med sugerør. Mvh Michelle Buer www.nattenshelter.no

Kvinne, 24 år fra Oslo
Det er ikke alltid mulig å vite akkurat hvor og hvorfor slike myter oppstår. Vi har fått mange spørsmål om det med brekkmiddel i norsk alkohol og selv om vi har forklart mange ganger at dette ikke er riktig så får vi stadig nye henvendelser om det. Vi tenker at en årsak til det kan være at noen starter en diskusjon eller kommer med en påstand om det i et eller annet internettfora, og at spredningen av feilinformasjonen fungerer omtrent som jungeltelegrafen: folk snakker sammen. Når det gjelder det å bli fullere av alkohol med kullsyre er det mye som tyder på at det faktisk er sant og ikke en myte, du kan lese mer om det i denne artikkelen på forskning.no.