Abstinens på metadon

metadonJeg har desverre hekta meg på metadon. Har tatt en «slurk» daglig i ca 5 mnd nå. Men nå er det nok, og er inne i dag 2 av abstinensene. Lite søvn, fryser og er varm om hverandre og har ekstremt vondt i ledda og hodet. Det jeg lurer på er om det finnes noen råd/hjelp mot dette. Jeg tenker ikke å hekte meg på noe nytt for å fjerne/hjelpe på abstinensene, så å gå til lege o.l er uaktuelt. Lurer også på om hvor lang tid det kan ta før det værste har gitt seg?

Kvinne, 32 år fra Nord-Trøndelag
Det kan hjelpe med medikamenter for søvn og noe lett beroligende. Det kan f.eks. være Vallergan eller et annet antihistamin. Men det er noe du må skaffe gjennom lege. Det går an å si til legen at du sliter med søvn og be om f.eks. Vallergan, uten å nevne så mye om metadon. Ellers er det ikke så mye annet som hjelper enn å ta tida til hjelp. Det kan hjelpe med varme bad, massasje. Akupunktur er også til hjelp for mange. Fysisk aktivitet er også til hjelp, så sant du orker det. Du vil nok oppleve at du blir gradvis bedre, men det er ikke til å komme unna at det kan ta litt tid.