Rusfri

Helt siden jeg var midt i 20-årene har jeg hatt stor glede av alkohol. Jeg har hatt mine aller sterkeste opplevelser i lett alkoholrus. For ca 15 år siden ga kona meg alkoholforbud,og siden den dagen har jeg drukket i smug. Dette blir feil hver gang for jeg har mindre kontroll og drikker for fort. I det siste har jeg ikke opplevd den fantastiske følelsen som jeg har lengtet etter. Jeg har ingen effekt før jeg har fått altfor mye innabords. Jeg ønsker ikke å ha det på denne måten. Aller helst ville jeg ønske å nyte en pils eller et godt glass vin heime.

Mann, 62 år fra Akershus
Vi får ikke helt tak i hva det er du lurer på, men vi forstår at du ikke er fornøyd med ditt eget forhold til alkohol. Du skriver at du opplever alkoholrusen annerledes nå enn det du gjorde tidligere. Det er helt normalt at du føler mindre effekt hvis du har drukket mye alkohol over mange år. Grunnen til det kan være at hjernen din har blitt vant til promillepåvirkningen og derfor ikke oppfatter den som unormalt. Videre har du sannsynligvis utviklet toleranse for alkohol, dvs at du trenger mer alkohol enn tidligere for å merke noen virkning i det hele tatt. Du kan lese mer om alkohol og toleranse her.
Du skriver også at du ikke vil ha det sånn lenger. Det er et godt utgangspunkt for å gjøre endringer. Bare du kan bestemme hvordan du vil ha det og dermed gjøre konkrete handlinger for at den ønskede endringen skal inntreffe. På rushjelp.no har de både kartleggingsprogram og nettbasert selvhjelpskurs, kanskje det kan være et bra sted for deg å begynne? Hvis du føler at det blir for lite og at du trenger mer hjelp og oppfølging kan du snakke med legen din. H*n kan eventuelt henvise deg videre i hjelpeapparatet hvis dere finner ut at det er hensiktsmessig. Hvis du ønsker å snakke med noen om dette er du velkommen til å ringe oss. Vi har åpent hver dag mellom 11-19 og du er helt anonym. På hverdager kan du også chatte med oss fra 14-17.