Mor som drikker?

Hei. I det siste har jeg merket at moren min har begynt å drikke mer. Det har vært vanlig at hun har tatt seg et glass med vin eller øl om dagen, men jeg har følelsen av at hun fort tar seg noen glass flere. Spesielt i helgene vet jeg at hun nå kan gjerne drikke 4-5 bokser med øl(eller vin) på en kveld. Hun drikker det fordelt, men jeg merker på hvordan hun snakker og går at hun er beruset. Jeg er bekymret for helsen hennes, siden hun også røyker en del. Jeg er ikke sikker på om dette er et problem. Jeg vil gjerne kunne diskutere det med henne, men er redd for å bli avføyd. Er det kanskje lurt å snakke med brødrene mine først og høre om de har merket noe?

Kvinne, 21 år fra Nord-Trøndelag
Det å drikke et glass med øl eller vin daglig er ikke så mye, i følge folkehelseinstituttets anbefalinger er det faktisk ikke noen særlig helseskade knyttet til et så beskjedent bruk av alkohol. Det vil si at hvis moren din ikke drikker mer enn dett behøver du ikke å bekymre deg.
Hvis du derimot har rett i at hun har begynt å drikke mer støtter vi deg i at det kan være greit å ta opp med henne. Du skriver at du ikke tør å nevne det for henne i redsel for å bli avvist, og du lurer på om du skal snakke med brødrene dine først.
Det er vanskelig for oss å gi deg noe klart svar på det, vi kjenner jo ikke til forholdene hjemme hos dere. Hvis du er nært knyttet til brødrene dine kan det kanskje være godt for deg å snakke med dem om dette uansett? Da slipper du å gå alene med bekymringene. Når det gjelder å snakke med moren din synes vi at du skal gjøre det du føler er best, enten å ta det opp med henne alene eller med brødrene dine. Dere kan kanskje begynne med å spørre henne om hvordan hun har det i hverdagen, og om hun selv synes hun drikker mer enn før. Det er ikke sikkert hun føler det komfortabelt å snakke med barna sine om dette, og kanskje vil hun ikke svare deg. I så fall kan du trøste deg med at hun helt sikkert har fått noe å tenke på. Kanskje blir hun mer bevisst sitt eget alkoholmønster når hun vet at du og brødrene dine ser hvordan hun drikker og at dere er bekymret for henne.
Hvis det viser seg at moren din har det vanskelig så kan du jo tipse henne om at hun kan få hjelp av lege og/eller psykolog. Hvis du viser henne at du har respekt for hennes privatliv og at du forstår at det ikke er like lett å snakke med barna sine om alt kan du samtidig foreslå at hun kan snakke med noen utenforstående hvis hun trenger hjelp. Hvis du ønsker å snakke med oss om din situasjon er du velkommen til å ringe oss hver dag mellom 11-19. Du kan også chatte med oss på hverdager mellom 14-17.