Mistanke om rusmisbruk

Hej, har en svåger på 22 som vi mistenker bruker stoff. Han har erkjent att han bruker hasj men jag tror han bruker annet stoff också. Han har førændrats drastiskt från nær jag træffade honom første gången før 4 år sedan. De sista 2-3 årene orkar han inte møta på jobb, sover på dagane och står opp sån kl 18-19 på ettermiddagen , spiser dåligt, gått ner i vekt, klager på mavesmerter. Bryr seg inte om sitt utseende eller hygiene. Han bor hos sin mor som totalt ignorerer dette, hans syster och bror har førsøkt prata med honom men han blir bara irriterad och nekter att prata. Det hender alltså ingenting och det kænns som om alla bara blunder før problemet. Finns det något man kan gøra? Eller ska kan bara fortsette som han gør? Mvh bekymrad svigerinne

Mann, 22 år fra Telemark
Det er mange ting i din beskrivelse som tyder på at svogeren din har problemer med rus og/eller andre ting. Du skriver at han ikke vil prate om det og reagerer med irritasjon. Videre lurer du på om det er noe som kan gjøres. Dessverre er det lite dere får gjort så lenge han selv ikke er innstillt på å motta hjelp. Det eneste dere kan gjøre er å fortsette å prate med han, fortelle at dere er bekymret og spørre om det er noe dere kan hjelpe med. Hvis han etterhvert ønsker noen form for hjelp kan dere tilby å følge han til lege for å be om henvisning til behandling i spesialisthelsetjenesten.