Mamma vil ikkje stoppe

rustlf-logo 75x67 hei! eg er ei jente på 16 som har ein familie i oppløsing. mamma drikke og har fått seg ein mann som er likedanns. besteforeldrene mine prøver å helpe men det ser ikkje ut som om mamma merka at dei hjelpe ho, for ho følar at ho blir kontrollert. eg har flytta heimanifrå og det er bra for meg, men eg har ein lillebror på 10år som eg bekymra meg gul og blå over. kva skal eg gjere????!!!!

Kvinne, 16 år fra Sogn og Fjordane
Så fint at du skriver til oss i den vanskelige situasjonen du er i. Vi forstår godt at du er bekymret for broren din og det er selvfølgelig ikke bra at han bor sammen med voksne som ruser seg. Du skriver at du har det bedre etter du har flyttet hjemmebra, med siden besteforeldrene dine ikke har fått til å ordne opp, blir du sittende med ansvaret og bekymringen for hvordan det går med lillebroren din. Dette ansvaret kan du ikke sittte med alene.Det er viktig at du tar kontakt med noen som kan støtte deg og som kan bidra til et lillebror får hjelp snarest. Det kan være barnevernet der du bor eller broren din bor. Du kan også snakke med en lærer eller helsesøster på skolen. Hvis du synes det er vanskelig snakke med noen du kjenner, så kan du gjerne ringe oss på RUStelefonen 08588, vi har åpent hver dag mellom 11-19. Vi har også en chat som er åpen på hverdager mellom 14 og 17.
Du kan også gå inn på bar.no, det er nettsiden til en forening som jobber for å hjelpe barn og unge med foreldre som har rusproblemer. Lykke til fremover.