Kan Ritalin slå ut som amfetamin på urinprøver?

blue-question-mark Da jeg pratet med dere på tlf, sa dere at Ritalin kunne gi utslag som amfetamin på urinprøver. Men nå skriver dere at dette ikke er mulig, hvorfor? Min mann har tatt Ritalin i flere mnd pga. ADHD.

Kvinne, 27 år fra Nordland
Ritalin vil ikke gi utslag som amfetamin på urinprøver som blir undersøkt på laboratorier. Men det finnes en rekke hurtigtester som blant annet kan bestilles på nett. Kvaliteten på disse er varierende. Vi er kjent med at noen hurtigtester kan være unøyaktige og gi feil resultat på noen stoffer, men Ritalin skal ikke være en av disse stoffene. Det finnes andre medikamenter i behandling av ADHD som inneholder amfetamin, blant annet Dexamin og Metamina, de vil naturligvis kunne gi utslag på amfetamin på en test.