Kan legen kreve urinprøve?

Hei! Jeg går på sterke smertestillende revidert av fastlegen min. På sist time sa hun at hun kunne finne på å be om urinprøve for å teste meg for THC. Jeg fant det krenkende og følte meg mistenkeliggjort! Hun har ingen grunnlag for å be om urinprøve. Kan fastlegen min forlange en urinprøve av meg?

Kvinne, 33 år fra Nordland
Vi synes det høres litt rart ut at legen din vil teste deg for rusmidler sånn helt uten videre, men kanskje det kan være fordi hun må være 100% sikker på at du ikke får i deg noe som er skadelig i kombinasjon med medisinene hun skriver ut. Det er tross alt hun som er ansvarlig for din helse dersom noe skulle gå galt. Vi synes du burde spørre henne om hvorfor hun vil teste deg, og eventuelt forsøke å forklare henne at du føler deg krenket, og at hun ikke har noen grunn til å være bekymret. Hvis du nekter å avlegge urinprøve kan ikke legen tvinge deg, men hun kan i verste fall reagere med å ikke ville skrive ut mer smertestillende til deg.