Hasjbrownies

Hei! Jeg spiste hasjbrownies i går. Jeg hadde da en merkelig opplevelse. Det tok ikke lang tid fra vi hadde spist dem, til jeg forsto at vi hadde spist litt for mye! En ting som skremte meg, var da jeg skulle snu hodet til den ene siden, så snudde det seg til den andre siden, og da det gikk opp for meg fikk jeg en kjempe hodepine. Er dette noe som kan forklares? Kjenner at jeg får ondt i hode av å tenke på det nå!

Mann, 23 år fra Hordaland
Opplevelsen du beskriver er ikke uvanlig ved (for) høyt inntak av cannabis. Kortvarige forvirringstilstander og hallusinasjoner kan forekomme. Det er nok det som fikk deg til å føle at hodet ditt snudde seg motsatt vei av hva du hadde tenkt. Denne tilstanden kjennetegnes ved at virkelighetsoppfatningen blir forvrengt med forstyrrelse av syn og hørsel, og at opplevelsen av tid og rom forandres. Angst eller forfølgelsesforestillinger kan også forekomme. Forvirringstilstanden kan vare i alt fra noen timer til et par døgn, og man regner med at ca. 10 % av alle cannabisbrukere rammes av dette en eller annen gang. Hodepine er en annen nokså vanlig bivirkning når du har fått i deg mye cannabis. Om disse tingene er noe som bekymrer deg anbefaler vi at du kontakter din fastlege, som kan henvise deg videre til f.eks. PUT (psykiatrisk ungdomsteam), eller en ruspoliklinikk (hvor man går til samtaler, men ikke blir innlagt). Du kan selvfølgelig også ringe til, eller chatte med, en veileder her fra RUStelefonen (tlf. 08588 alle dager mellom kl. 11 og 19, chatten er åpen hverdager kl. 14-17.)