Fylla

Hei! Jeg har merket at de siste gangene jeg har vert ute og drukket saa har jeg blitt ganske full, og ikke bare med det saa blir jeg utrolig sint. Jeg blir saa sint, klengete, og masete. Jeg stopper ikke heller, og jeg begynner i tillegg og graate naar jeg er slik. Dette gaar ogsaa mest utover gutten min, som jeg har vert sammen med i snart 8 maaneder. Vi krangler aldri naar jeg er edru, og naar jeg er edru saa er jeg blid og fornoyd. Jeg kan nevne en ting eller to, men med en gang jeg drikker og merker jeg er beruset blir jeg ufattelig sint. Jeg forstaar ikke dette fordi jeg elsker livet mitt. Jeg sier og til gutten min at neste dag foler jeg meg grusom. Jeg sitter med skam, og er livredd for aa miste han. Han er saa hjelpsom. Det er akkurat som jeg vil det skal ver, men hvordan reagerer jeg slik? Takler jeg ikke alkohol? PS: Dette har skjedd i tidligere tid, men naa er det hyppig og hver gang. Hjelp meg med svar.

Kvinne, 22 år fra Oslo
Det er mange som opplever det du gjør når de drikker alkohol. Det kan kanskje være noen ubearbeidede ting i livet ditt som gjør at du reagerer slik du gjør? Kanskje du kan begrense alkoholinntaket når du drikker, og ikke bli full? Hos de fleste synes følelsen av å være lett påvirket å inntreffe ved alkoholkonsentrasjoner rundt 0,5 promille eller lavere. Ved høyere alkoholkonsentrasjoner, inntrer det oftest en viss kritikkløshet og økt risikovillighet. Generelt vil de nevnte virkningene bli tydeligere når alkoholkonsentrasjonen i hjernen og blodet stiger opp mot 1,0 promille. Selv uten reduksjon av ferdigheter, kan disse alkoholvirkningene øke ulykkesrisikoen og utløse aggresjon.
Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd som kanskje kan være nyttige.
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det.
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: Er det spesielle steder? Er det sammen spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på!
Du kan lese mer om alkohol på Helsedirektorates faktaark om alkohol.