Fremgangsmåte

Jeg er en mor på 42 år som er bekymret for min sønn på snart 20 år. Han bor alene, men vi har fått nyss om at han bruker og selger hasj. Jeg har også lest meg fram til en del ting rundt dette, og mye stemmer. Hvordan er det anbefalt at vi skal gå fram? Konfronterer vi han, vil han vel benekte alt…?! I og med han ikke bor hjemme, er jeg veldig usikker på hvor mye vi kan «kreve» av han.

Kvinne, 42 år fra Oppland
Det er vanskelig å si noe spesifikt om hvordan dere skal gå frem. Det er helt avhengig av hva slags forhold dere har til hverandre og hans personlighet. Det å konfrontere er ikke alltid så lurt, det fører gjerne til at personen nekter eller går i forsvar noe som ikke gir det beste utgangspunktet for videre samtaler. Dere er heller ikke i posisjon til å kunne kreve noe av ham da han er en voksen mann. Slik vi ser det har dere ikke så mange alternativer, og vi tenker at det beste dere kan gjøre er å forsøke å komme i en god dialog med han. Spør han om hvordan han har det, fortell gjerne at dere er bekymret og spør hva han tenker om det. Pass på å ikke komme med beskyldninger som fører til at han går i forsvar, da kan samtalen lett låse seg. Tenk også over om det å få han til å innrømme bruk er veldig viktig for dere. Det er slett ikke sikkert at det vil medføre noen endring hos han. Vi legger med noen tips om hvordan dere kan snakke med han.
Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
• Spør personen om hans/hennes cannabisbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttallelser som begynner med «jeg» heller enn uttallelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens cannabisbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens cannabisbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «hasjvrak» eller andre negative beskrivelser av personen.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
• Ikke nekt personen grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham/henne heller ikke penger til det).
Hvis du ønsker å snakke med noen om dette, er du velkommen til å ringe oss hver dag mellom 11-19 eller chatte med oss på hverdager mellom 14-17.