bomskudd, hvor lenge skal man være hoven før beskymring

Fikk mitt første bom skudd nå som en venn skulle sette en amfetamin smell på meg riktig nok bare på slutten av skuddet gikk litt fort i svingene å var det var en ganske sterk smell ca0,6g så fikk ikke sagt ifra før det var for senit. Begynte å hovne ganske mye (etter min mening) å til tross for å ha holdt armen høyt og holdt trykk på det og ungått å bruke armen er det fortsatt hovent (men ikke rødt ) etter 10-11timer. Hvor lenge pleier en sånn hevelse å vare? Når bør jeg event kontakte lege? Å hvor lenge burde jeg vente med å bruke den åra igjen? Er det farlig å bruke en av de andre årene på den armen mens det fortsatt er hovent? Hva kan man gjøre for å best redusere skadene ved et bomskudd? Mange spørsmål men ble litt skremt å har ikke greid å tenke på noe annet så ville satt veldig pris på svar så jeg kan få litt hvile. Vært våken en stund så vet ikke om jeg innbiller meg tid eller om jeg bør ta meg tur til legevakta. Hodekjør 🙁

Mann, 25 år fra Oslo
Injisering av narkotiske stoffer byr på potensielle problemer. Når du stikker en nål inn i en blodåre, eller eventuelt bommer og treffer en muskel, kan du få mikroorganismer og urene stoffer inn i kroppen. Dette kan lett føre til infeksjoner og absesser. Etter et bomskudd vil stoffet bli liggende og irritere muskelen eller vevet der du har truffet. Du vil da sannsynligvis hovne opp rundt stikkstedet og det kan gjøre vondt. Hvor lenge det vil være hovent og hvor vondt det gjøre er avhengig av om det blir betent eller ikke. Hvis hevelsen din ikke går ned og det gjør vondt bør du kontakte lege for oppfølging. Nå det gjelder de ander spørsmålene dine tenker vi at det er best for deg å snakke med f.eks felttiltaket i Oslo på 22 80 75 52.