alkoholiker

Hei, jeg bare lurte på hva jeg skal gjøre dersom jeg tror pappaen min er en alkoholiker. Jeg er den eneste i familien som har merket at han drikker masse og er ganske deprimert. Jeg står pappa ganske nær og derfor er det vannskelig å finne ut hva jeg skal si eller hva jeg skal gjøre. En dag når jeg kom hjem fra skolen så var han full, jeg snakket med han og han forklarte at han ikke hadde det så bra i det siste, og at det bare har forverra seg. Jeg har også sett på han at han sliter ganske mye, han drikker hvertfall en øl hver dag. Men han prøver på en måte å skjule det for oss/meg/ familien. Jeg vil ikke at pappaen min skal være deprimert og lei seg. Jeg vil ha den pappaen jeg alltid har hatt, som alltid har vært der og som ikke drikker. Han har også hatt hjerte infarkt for noen år siden. Han jobber fra 07.30 til 22/23 om kvelden fordi han ikke klarer å si nei til noe. Plis gi meg et svar.

Kvinne, 16 år fra Aust-Agder
Du skriver at du er den eneste i familien som merker at faren din drikker masse, men en en øl hver dag er ikke så mye. Hvis han ikke drikker mer enn det trenger du nok ikke å bekymre deg for hans bruk av alkohol. Hvis han var full da du kom hjem fra skolen hadde han nok drukket mer enn en øl. Har han fortalt deg at han ikke har det så bra, og du ser at han har det vanskelig kan du ikke gjøre annet enn å be han kontakte legen for å få hjelp. Vi skjønner at det er trist for deg å se at han ikke har det godt, samtidig som vi tenker at dette er noe han som voksen må ta seg av. Du er 16 år og skal ikke behøve å påta deg bekymring for dine foreldres ve og vel. Har du snakket med moren din om dette? Har du andre voksne du stoler på og føler at du kan prate med? En god start kan være å fortelle alt dette du går og tenker på til noen som kan støtte deg og kanskje også hjelpe faren din. Hvis du føler at du trenger å snakke med noen som ikke kjenner familien din først kan du ringe kors på halsen:800 333 21. De har åpent hverdager mellom 14-20 og det koster ingenting å ringe dit. Du kan også snakke med helsesøster på skolen om problemet, hun har taushetsplikt.