Venn som driver med hasj og amfetamin

RUStlf-logoHei. Jeg har en utrolig god venn som alltid støtter meg, han har hatt det fælt i oppveksten. Jeg lurte på om det er noe jeg kan gjøre for å hjelpe han uten å kontakte politi, barnevern, utekontakter e.l, for det er utelukket. Er det noe jeg kan si til han som kan få han til å slutte med det? Er det en ting jeg ikke takler, så er det at vennene mine eller folk generelt som sliter. Jeg har sagt ifra at jeg er her for han, og at jeg har lyst til å hjelpe han, men jeg vet bare ikke hvordan! Han har ikke foreldre han kan gå til, og han har allerede mye problemer med politiet, så jeg vil holde det mellom meg og han bare. Håper på svar, han trenger virkelig hjelp, og jeg vil være en støttende venn slik som han har vært for meg! Takk på forhånd!

Kvinne, 16 år fra Østfold
Så fint at du bryr deg om vennen din. Men hvis du skal gjøre noe for ham, er dere nesten nødt til å snakke med noen som kan hjelpe. Du sier selv at du har forsøkt å snakke med ham, men at du ikke forstår hvordan du skal få hjulpet ham. Du kan fortsatt støtte ham selv om han får hjelp av noen voksne til det han sliter med. Du kan være en god venn uten at det blir ditt ansvar alene å sørge for at vennen din får det bedre. Det er viktig at du formidler dette: jeg kan være der og hjelpe/støtte deg, men da må du være villig til å snakke med noen andre også om det som er vanskelig. Hvis din venn godtar å snakke med noen, kan dere blant annet finne helsestasjon for ungdom, hjelpetelefoner, lenker, krisesenter, utekontakt osv. på denne lenken. Noen ganger må man faktisk stole på at voksne er noen som kan bidra til at ungdom får det bedre.
Lykke til fremover.