Venn som bruker amfetamin

amfetamin_litenHei. Jeg har en ny venn som jeg er blitt veldig glad i. Han har brukt amfetamin fast i 10 år, men har vært rusfri i ett år. Er det virkelig mulig å bli helt rusfri etter så mange år på amfetamin? Jeg merker også at han er litt umoden på enkelte områder. Jeg lurer derfor på om amfetaminet kan skade hjernen uopprettelig på noen måter?

Kvinne, 40 år fra Vest-Agder
Ja, heldigvis er det mulig å bli rusfri selv etter et ganske lang tids misbruk. At han er umoden kan jo det skyldes mange forhold, men behøver ikke ha noe med hans rusbruk å gjøre. Modenhet er så mangt, men oftest er det en kombinasjon av erfaring og kunnskap. De fleste mennesker vil derfor være mere modne på de områdene de har erfaring og kunnskap med, og mindre på andre. Hvis vennen din har brukt amfetamin i 10 år kan det være at han har hatt en livsstil som både har gitt en spesiell kunnskap, og erfaring som er forskjellig fra ditt mer normaliserte liv. Det er sikkert lurt å bruke litt tid på å forstå hvorfor han er det du oppfatter som umoden og hvilke erfaringer han bygger sin kunnskap på. Så langt er vi ikke kjent med at det oppstår langvarige uopprettelige skader på hjernen etter bruk av amfetamin.