Trøfler og silikon …

Hei. Jeg var litt uheldig da jeg var på ferie med familien til Rotterdam. På tirsdag 14 aug fikk jeg i meg litt trøfler ved et uhell, det er ikke snakk om så mye, men jeg ble svimmel og følte meg full. Da fikk vi vite at dette var de mildeste trøflene. Uansett, så skal jeg inn til operasjon nå torsdag 23 august og lurer på om dette er farlig?

Kvinne, 22 år fra Oslo
Ekte trøfler er en gruppe underjordiske, knollformede sopper som vokser på røttene til visse tresorter. Noen av artene er matnyttige og blir ansett som en delikatesse, og kan være svært kostbare. Den type trøffel du sikter til er et hallusinogen, antageligvis noe som blir kalt tampanensis trøfler, eller magiske trøfler.
Hallusinogener er en gruppe psykoaktive stoffer som kan få brukeren til å hallusinere. De gjør at brukeren får hallusinasjoner, hvilket vil si syns- og hørselsillusjoner, sanseendringer, vrangforestillinger samt overdrevne sterke følelser. Hvis du ikke har opplevd noe ubehag hverken under eller etter rusepisoden skal det ikke være farlig at operasjonen din utføres som bestemt, men bruk av disse soppene kan være belastende for nyrene så det kan være greit å opplyse legen om situasjonen, han har uansett taushetsplikt.