Speed?

tabletter hviteHei! Jeg lurer på en ting.. Venninnen min har mange venner som driver med stoff, altså speed og alt det der. Selv har jeg vert med henne å røykt hasj et par ganger, og en dag vi satt hjemme hos meg og lagde til en joint så hadde hun mistet en pille ned på gulvet som jeg ikke så før morgenen etterpå. Det er en bitteliten pille, sikkert 0.5 cm eller noe. Helt rund og står ikke noe som helst på den, ikke noen merker eller noe. Kan dette være speed? Jeg tok pillen og gjemte den, sånn at mamma og de ikke skulle finne den. Bare så dere vet det så har jeg ikke tenkt å ta den selv! Jeg skal ikke gå lenger enn jeg allerede har gjort. Men jeg bare lurer på hva det er for noe, for jeg er begynt å bli skikkelig bekymret for henne. Hun har tatt av MYE! Det er snakk om 10 kg på ett par måneder. Jeg vil ikke at hun skal havne utpå.. Så hva kan det vere? Er det speed?

Kvinne, 17 år fra Sogn og Fjordane
Vi kan ikke gi deg noe sikkert svar på hva den pillen venninnen din mistet hos deg er. Speed/amfetamin finnes både som tabletter, pulver og oppløst i veske. Det at det ikke er noe merke på pillen betyr ikke at det er illegalt. Går du inn på Felleskatalagons identifikasjonssøk kan du se om du finner en tablett som ligner. Den greiest måten å få vite hva tabletten inneholder er kanskje ved å spørre venninnen din om hva det er. Du virker svært bekymret for henne og det kan jo være en god anledning til å snakke om bekymringen din. Bruk av både amfetamin og cannabis kan gi avhengighet og skader, så du har all grunn til å være bekymret hvis hun bruker det. Du kan lese mer om cannabis her og amfetamin her. Du er også velkommen til å ringe oss på 08588 RUStelefonen for å snakke om din bekymring.