Sønn 30 ruser seg?

Hei Jeg har en sønn som nærmer seg 30 år. Han har vært gjennom et samlivsbrudd og truffet en ny dame. Hun har en fortid som rusmisbruker, men er nå enslig mor til en gutt på 12 år. Sønnen min har vært sammen med henne ca ett år. I denne tiden har han sluttet på studiene, sier han har jobber i et selskap startet av søskenbarnet til den nye damen, spør meg stadig omå få låne penger, siden «bedriften ikke tar av». Jeg syntes han har avvikende adferd, virker paranoid og har høytflyvende ideer som ikke har bakkekontakt. Siden mai har han også blitt mye tynnere og virker stresset og rastløs. I kveld møtte søskenbarnet sønnen min og ble veldig urolig for hvor shabby han så ut og stresset han var. Jeg har hatt en uro i magen siden mai, men syntes det er vanskelig å konfrontere han med mistanken min. Jeg opplever at vi alltid har hatt OK kontakt, og han har – etter mitt skjønn klart seg greit så langt. Hvordan skal jeg ta opp dette med han? Jeg er fryktelig engstelig for at dette kan gå veldig galt. Jeg har avtalt å treffe han i morgen ettermiddag. Han har enda ikke møtt opp på avtaler vi har. Hilsen engstelig mor

Kvinne, 51 år fra Oslo
Det er veldig fint at du tar kontakt og tar bekymringene dine på alvor. Uansett om det gjelder bruk av rusmidler, eller andre forhold som gjør at sønnen din har forandret seg, er det greit å ta en prat med han om det. I slike tilfeller som ditt anbefaler vi at du bruker en guide som står under for bekymringssamtalen med din sønn. Guiden er spesielt utviklet for de som er bekymret for andres bruk av rusmidler, men kan også brukes i andre sammenhenger så som penger, oppførsel o.l. Er du bekymret for at sønnen din er i ferd med å utvikle, eller allerde har utviklet et rusproblem, kan kanskje guiden være nyttig for deg. Den inneholder retningslinjer som kan hjelpe deg å avgjøre om det faktisk eksisterer et problem, hvordan du kan ta opp din bekymring, hvordan du kan støtte og gi informasjon, og evt. motivere sønnen din til å oppsøke profesjonell hjelp.
Hvordan skal jeg bruke guiden?
Guiden er et sett av retningslinjer og anbefalinger utviklet for å hjelpe noen som har et rus-/og eller cannabisproblem. Noen av retningslinjene, som f.eks. «tips om kommunikasjon,» kan være nyttig i mange ulike situasjoner, mens andre, som f.eks. «hva skal jeg gjøre i et medisinsk nødstilfelle?» er veldig spesifikke, og kanskje ikke treffende for den det gjelder. Alle mennesker er unike, og det er viktig å skreddersy hjelpen så man imøtekommer personens behov. Retningslinjene passer ikke nødvendigvis for alle og enhver som har et cannabisproblem, og problemer med cannabis kan også være knyttet til problemer med alkohol, andre stoffer og/eller mentale problemer.
Her følger noen tips for kommunikasjon med en som bruker cannabis:
• Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
• Spør personen om hans/hennes rusbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens rusbruk og evt. pengeforbruk uten å bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens rusbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «hasjvrak» eller andre negative beskrivelser av personen.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk rusmidler sammen med personen.
• Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
• Ikke nekt personen grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham/henne heller ikke penger til det).
Vi håper at guiden kan være til hjelp for deg og gjøre det lettere å ta opp et vanskelig tema. Tenk godt igjennom hva du vil si og formuleringene dine før samtalen, og la deg ikke avspore under samtalen. Hvis sønnen din blir sint, unnvikende, angriper deg eller lignende betyr det ikke at han ikke har hørt hva du sier og kanskje vil han tenke over det du har sagt. Derfor kan det være lurt å avtale et nytt møte hvis du tror han trenger tid på å tenke over det du har sagt.