Langing

vinflaske og -glassHei. Jeg er mamma til ei jente på 17 år som det siste halve året har endret adferden sin veldig mye. Da jeg tilfeldigvis kom over Facebook siden hennes for noen uker siden, kunne jeg lese at hun stadig er på fester med vennegjengen og drikker en god del alkohol-både vin, cider, øl og sprit. Det kommer også frem der hvem som handler for henne(ei venninne på 18, og en kjæreste av venninnen på 22). Mitt spørsmål er rett og slett; hva bør jeg gjøre med denne informasjonen jeg nå sitter inne med? Skulle gjerne ha «filleristet» de som forsyner datteren min med alkohol! Far og jeg har gjentatte ganger forsøkt å snakke med datteren vår, men hun er overhodet ikke lydhør for hva vi har og si. Hun er rett og slett helt i sin egen «boble» for tiden hvor alt vi sier og gjør er betydningsløst og hun blir på krigsstien så fort vi nevner noe om dette. Er selvsagt livredd for «at det ene skal føre det andre med seg» og at hun prøver sterkere saker etterhvert. Trenger sårt noen råd om hva vi bør gjøre.

Kvinne, 40 år fra Vestfold
Ja det er nok dessverre ikke uvanlig at ungdom «vender det døve øret til foreldrene» og gjør som de vil. Datteren deres er ikke myndig enda så det betyr at dere fortsatt har rett til å bestemme mye over henne. Vi kjenner ikke datteren deres eller familiesituasjonen så vi kan bare gi noen generelle råd.
Det er en grunn til at grensen for omsetning, utlevering og skjenking av alkohol til mindreårige er satt til 18 år. I henhold til alkoholloven er det straffbart å lange alkohol til mindreårige. Den mindreårige – datteren deres i dette tilfellet – har ikke gjort noe straffbart i juridisk forstand. Dere kan lese mer om dette i alkoholloven; den finner dere her. Dere kan altså politianmelde de som handler for henne.
Nettsiden sette grenser er et nettsted som gir råd til foreldre med barn i tenårene i forbindelse med rus og alkohol. Dere kan jo se på nettstedet og se om dere finner noen gode råd dere kan benytte dere av der. Hvis situasjonen er helt fastlåst og dere fortsatt ikke klarer å bli enig med datteren deres kan det være lurt å kontakte et familievernkontor for råd og samtaler.