Kjæresten min røyker hasj

keyJeg ønsker å få litt tips på noen ting… Jeg har vært sammen med kjæresten min i 2 og et halvt år. I vinter tror jeg han prøvde hasj første gang. Vi har mange felles venner der fler og fler prøver, og jeg merka når de gjorde det ble han sjalu eller følte seg utafor om de hadde reist for å røyke, spesielt om de ikke møtte opp når de hadde avtalt å henge sammen… Jeg er sterkt imot det, og han lovte meg han aldri skulle prøve… Men nå sitter jeg her da, med et aldri så lite problem. Han drikke mye alkohol, og ofte i tilegg, og røyker vanlige sigaretter. Han kan plutselig sende melding om at han er på fest, og om jeg spør om han har drikki mye, så sier han «nei, bare 15 øl». Jeg syns det er mye. Det som bekymrer meg mest, er hasj. De som røyker det sier såklart det er ufarlig og bare bra og kommer med argumenter de holder ved. Itilegg frister de hverandre ved å spørre om noen vil prøve… Når jeg fikk vite han hadde røykt et par ganger, så sa han at han ikke ville mer, men litt etter hadde han prøvd på nytt. Så jeg ble fortvila og rådvill. Jeg ingikk et kompromiss som gikk ut på at hvis han skal røyke hasj en gang i blandt uten at jeg skal «klikke» som han sier, så skal han si ifra når han har gjort det, hvor mye det var og at han skal gjøre det så sjeldent som mulig. Derfor kom vi fram til annenhver måned maks. Selvsagt har han «brutt» den, og jeg må himle endel med øya når han ikke ser alvorligheten i det. Først og fremst lyver han og bryter det vi blir enige om, også har han fått et inntrykk av meg at jeg bare kjefter og hater han om han røyker, så han lyver om det så jeg ikke skal vite om det… Og jeg har helt siden vi inngikk kompromisset, lovt at jeg skal være rolig og saklig og ikke «kjefte» som han kaller det, om han forteller meg det. Jeg føler at han ødelegger seg selv, at han skal passe inn hos venner og røyke hasj, og at han driter mer og mer i andre rundt seg, så lenge han får gjort det av og til. Han er blitt litt paranoid, og når jeg spør «hva har du drivi med?» helt vanlig, så begynner han sånn «tror du jeg har røyka hasj????!!» og blir sint og krangler, uten at jeg har antydet eller nevnt det. Så kan jeg si at han er ikke emosjonelt stabil, han sliter mye med angst og depresjon og sier han føler seg udugelig og mislykka… Det var før. Nå påstår han at han er bare glad når han røyker, men har lest at en virkning etter røyking er angst foreksempel. Og jeg tror han bare gjør det værre. Hvordan skal jeg prate til han for at han skal se litt alvoret i det her? Hvordan skal man i det hele tatt kommunisere når det blir mer og mer uærlige ting han sier? Jeg vet det tar litt tid før man kan merke noen forskjell på folk, men jeg sverger på at jeg merker den sløvheten, egoismen og likegyldigheten dagen etter han har røyka, enda jeg ikke har blitt fortalt det enda. Og jeg prøver å la det gå sin gang og ikke mase om noe, men de gangene har oppfører seg hissig og irritabel, sier han senere han har røyka. Jeg blir psykisk sliten av det, og han tar mye mindre hensyn til hva jeg føler om det enn det jeg gjør. Jeg prøver å godta at han røyker, imot at han respekterer jeg ikke liker det. Jeg vil gjerne ha litt råd om det for jeg blir mer og mer fortvila. Takk for svar…

Kvinne, 18 år fra Sogn og Fjordane
Dette høres ut som en vanskelig situasjon å være i. Det  virker som du har tatt opp dette temaet ofte og grundig  uten at dere har kommet  noe videre. Da er det kanskje lurt at du tenker gjennom hvordan du ønsker at forholdet deres skal være. Du kan ikke slutte med hasjbruken for ham. Det du kan gjøre, er å fortelle ham hva hans bruk av hasj gjør med deg og dine følelser for ham. I et forhold må begge parter gi og ta. Tenk igjennom hvor du vil ha dine grenser i forhold til hans rusbruk og om det er verdt å fortsette forholdet.
Det kan jo også være at kjæresten din ikke har satt seg grundig nok inn i skadevirkningene av hasjbruk. Mer info finner du om det her. Hasjguiden er en guide som også gir god informasjon om cannabis og som dessuten har en del tips for dem ønsker å slutte med hasj. Vi vil anbefale deg å lese litt i den, og gjerne gjøre det sammen din kjæreste. Hvis du ønsker å snakke mer med ham om dette, finner du tips og råd for en slik samtale i denne artikkelen.
Hvis han ønsker å slutte og synes det er vanskelig kan det være lurt å søke hjelp. Han kan kontakte helsestasjon for ungdom. På helsestasjonen er det leger, psykologer og andre fagpersoner som kan hjelpe han, og alle har taushetsplikt. Her finner du oversikt over Helsestasjon for ungdom og andre hjelpetilbud rundt om i landet.