Hvor lenge etter inntak viser narkotiske stoffer på prøve?

Hei. Er stygt redd for at jeg har blitt dopet mot min vilje natt til søndag, å lurte på hvor lenge etter dette kan vise på blod eller urinprøve.

Kvinne, 23 år fra Rogaland
Hvor lenge de forskjellige rusmidlene er påvisbare varierer endel, men felles for alle er at de kan påvises lenger i urin enn i blod. Om det kan påvises at du har blitt dopet kommer derfor an på hvilket rusmiddel du i så fall har fått i deg. Hvis du vil finne ut av det vil vi råde deg til å få tatt en urinprøve fortest mulig og levere den til legen. Du kan selv ta urinprøven i et sterilt beger du kan kjøpe på apoteket. Hvis det er benzodiazepiner du har fått i deg er det en god mulighet for at dette fortsatt kan påvises, hvis det er GHB har det nok gått for lang tid. (Dette er de rusmidlene som oftest brukes med den hensikt å dope noen ned).