Hemofarm diazepam

Hva brukes denne medisinen mot? Får man den på resept hos legen? Jeg vet om et tilfelle der en tar disse pillene og jeg vet også at han ikke får de av legen. Derfor har jeg mistanke om at det er misbruk, men hvilken virkning får man? Og er det noen andre rusmidler det kan sammenlignes med?

Kvinne, 21 år fra Vest-Agder
Diazepam er et virkestoff i gruppen benzodiazepiner. Benzodiazepiner er legemidler som brukes som sovemedisin, beroligende middel og mot epilepsi. Det er utbredt medisinsk bruk, men også misbruk av disse stoffene. Du kan lese om virkninger og bivirkninger på lenken foran.
Hemofarm er et serbisk legemiddelfirma. Hemofarm diazepam selges ikke i Norge (så personen du kjenner kan altså ikke ha fått det av legen). Her til lands selges diazepam i Valium, Stesolid og Vival, som er det samme som Hemofarm diazepam (men med lavere diazepaminnhold).
Diazepam står på narkotikalisten i Norge. Det betyr at hvis du ikke har resept fra legen, regnes diazepam som narkotika. Her er utdarag fra narkotikaloven:
«§ 162. Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.
Grov narkotikaforbrytelse straffes med fengsel inntil 10 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på hva slags stoff den gjelder, kvantumet og overtredelsens karakter.
Gjelder overtredelsen et meget betydelig kvantum, er straffen fengsel fra 3 til 15 år. Under særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 21 år idømmes.
Uaktsom narkotikaforbrytelse straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.
Medvirkning til narkotikaforbrytelse straffes som bestemt ellers i denne paragraf. Bøter kan anvendes sammen med fengselsstraff»
Her finner du hele narkotikaloven (Straffelovens § 162).