Hasj og blodprøve

hasjJeg tar Seroquel daglig, dette er noe en lege fra en institusjon har bestemt og ikke noe jeg tar frivillig. Nå skal de teste blodet mitt i jevnlige blodprøver for å finne ut om jeg «har di rette verdiene i blodet» av medisinen. Altså om jeg sluntrer unna medisinen eller ikke. Kan de da også finne spor av hasj? Det har de funnet tidligere uten å informere meg om at det ble testet for. Hvor lenge sitter hasj i blodet? Håper på snarlig svar.

Kvinne, 26 år fra Hedmark
De kan finne hasj i blodet ditt hvis de ser etter det. Hasj sitter i blodet inntil ett døgn, så prøven må tas ganske raskt om det skal påvises. Og hvis de skal teste deg for hasj så har du rett til å få vite det på forhånd Du kan altså kreve informasjon før prøven blir tatt.
Om du er usikker på dine rettigheter som pasient, anbefaler vi deg å kontakte Norsk Pasientforening. Noe av det de kan hjelpe deg med er:
• Hvilke rettigheter du har overfor f.eks. din fastlege, sykehus, private spesialister eller sykehjem.
• Hvilke muligheter du har til å skifte fastlege, sykehus eller sykehjem.
Du kan også få råd, veiledning eller praktisk hjelp til å:
• Løse problemer i forhold til helsevesenet.
• Klage på behandling.
• Fremme en erstatningssak.
• Vurdere om du trenger juridisk hjelp.
Hjelpen er gratis.
Du kan også få hjelp av Pasientombudet i Hedmark/Oppland.