Bekymret for pappa

Hei, jeg er litt bekymret for pappas alkoholinntak. Det siste året har det økt betydelig, og han drikker stort sett hver dag. det går for det meste i øl, da en 6pakning om dagen på hverdagene og mer i helgene, i helgene er det ofte vin i tillegg. Det er ikke det at han blir voldsomt full, for han drikker sakte, men jeg er bekymret for helsa generelt. Jeg vet ikke hvor mye som er for mye? Kan dette inntaket føre til skader eller sykdommer, eller avhengighet? Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre, tør ikke si noe til han, for han blir i så godt humør når han drikker, hilsen fortvilet datter

Kvinne, 21 år fra Nord-Trøndelag
Den mengden alkohol du skriver at faren din inntar er en del mer enn det folkehelseinstituttet anbefaler. I hvilken grad det er skadelig for faren din med tanke på helse og avhengighet er vanskelig for oss å si fordi slike ting er så individuelle, men generelt sett tenker vi at å innta så mye alkohol hver dag ikke er bra. Du skriver at alkoholinntaket til faren din har økt det siste året, et viktig spørsmål blir da om det er noen spesiell årsak til dette? Kanskje du kan sette deg sammen med faren din og fortelle han at du er litt bekymret? Spør han om det stemmer at han drikker mer enn før, og spør om det eventuelt er noen grunn til det. Si til han at du ser at han blir i bedre humør når han drikker og spør gjerne om han har det trist når han ikke drikker. Hvis faren din har lyst kan dere sammen gå inn på nettstedet rushjelp.no. Der kan faren din kartlegge sin alkoholbruk og gjennomføre et nettbasert selvhjelpskurs dersom han ønsker det. Trenger han hjelp for depresjon, andre psykiske problemer eller alkoholforbruket sitt må han kontakte fastlegen. Hvis det er slik at faren din mener at du ikke har noen grunn til å bekymre deg er det ikke så mye du kan gjøre annet enn å huske på at det ikke er ditt ansvar om din far drikker for mye. Han er en voksen mann som selv må ta de avgjørelser han finner riktig for seg selv.