Amfetamin bivirkning

amfetamin_litenHei jeg har store smerter i mellomgulvet etter jeg tok en drop med amfetamin. (rullet inn i dopapir, tror det var 0,4 eller 0,5 g) Går dette over eller må jeg til legen for å sjekke om det er magesår? Og hvis det er magesår kan de se at det er fra amfetamin? Jeg har gjort det en gang før for ca 4 mnd siden, og da fikk jeg ingen bivirkninger, og heller ikke den «nedturen» som er typisk og få. Jeg hadde ikke spist nesten i det hele tatt eller drukket før jeg tok den denne gangen, så det har vell noe å si. Jeg har drukket masse vann og prøvd å spist litt. Men da blir bare magen dårlig av det. Det kom etter rusen var ferdig, ca 12 timer etter.

Kvinne, 16 år fra Vest-Agder
Amfetamin virker nærmest etsende på slimhinnene, og kan forårsake blødninger og sår. Det er mange forhold som har betydning for slimhinnene i magen, men det å ikke spise gjør slimhinnene tynnere og mer utsatte for skade. Vi kan ikke si noe sikkert om du har fått magesår og om det eventuelt skyldes bruk av amfetamin. Har du smerter bør du uansett kontakte legen for en undersøkelse av maven. Amfetamin og metamfetamin kan påvises i urinen i 2-10 dager etter inntak. Hvis legen ikke har mistanke om narkotikabruk vil ikke urinprøve være nødvendig for å påvise magesår. Du kan jo tenke igjennom om du uansett skal fortelle legen det for det kan jo ha betydning for hva slags behandling du eventuelt får. Hvis du har lyst til å lese mer om amfetamin, bruk og skader kan du gå inn her.