Venn som bruker cannabis

Hei! Jeg har en venn på 16 år. Fikk vite for noen uker siden at han og noen venner av han røyker cannabisblader. Jeg Ser endringer i oppførsel og han sier også at det ikke har noen negative konsekvenser og at det kun gir han et bedre liv. Jeg Orker ikke å se på at han ødelegger livet sitt som 16 åring. Hvordan skal jeg gå frem? Han tar det en eller flere ganger i uken. Jeg vil ikke sitte inne med det her uten å si ifra til noen npr jeg ser at han blir ødelagt av det.

Kvinne, 14 år fra Hedmark
Så fint at du bryr deg om kameraten din. Kanskje du kan prøve å snakke med han å si hvordan du opplever han, at han er blitt forandret etter han begynte å røyke, og at du merker forskjell på han. Kanskje du har en mor eller far du kan prate med om dette, det kan ofte hjelpe å prate med noen voksne om det. Kanskje de kan prate med foreldrene hans?
Hvis du synes det er vanskelig å prate med foreldrene dine om dette, kan du ta kontakt med helsestajsjonen for ungdom, der kan du fortelle at du har venn som har begynt å røyke hasj, og kansje de kan fortelle deg om ulike tilbud kommunen har for ungdom som har begynt med hasj. I og med at kameraten din er under 18 år kan du også ringe anonymt (det vil si at du ikke trenger å si hvem du er når du ringer) til barnevernet og tipse dem om at han røyker. Da vil barnevernet mest sannsynlig ta kontakt med foreldrene hans, og han, for å prate med han.
Du kan også tipse kameraten din å lese på nettsidene våre under spørsmål og svar for ungdom. Der er det flere som har skrevet inn spørsmål når det gjelder hasj/ marihuana. Kanskje noe av det kan være interessant for han å lese. Det står også en del fakta om cannabis under «rullegardinet» på hjemmesiden vår, der det står «om rus».
Uansett hva du velger å gjøre, så er det flott at du bryr deg.