Valium

Er det farlig å kombine benzo me alkohol? Jeg har hatt en sykt dorlig følelse i kroppen. De sier at valium demper fylleangst men d funka ikke me meg.

, 22 år fra Rogaland
Valium er beroligende, og det er nok derfor det antas å dempe fylleangst. Men det hender at folk kan bli slappe, trøtte og ikke føle seg noe bedre.
Når du snakker om fylleangst, oppfatter vi det som at du spør om det å ta Valium «dagen derpå.» Når det gjelder om det er farlig å kombinere Valium med alkohol, oppfatter vi det som et spørsmål om å ta dem samtidig. Og det er noe helt annet. Når man blander benzodiazepiner  med alkohol (eller andre dempende stoffer) vil de forsterke hverandres dempende effekter. Det er ikke vanlig å få en overdose om man kun inntar benzodiazepiner, og høye doser trengs før det regnes som potensielt dødelig. Dersom stoffene brukes i kombinasjon med alkohol, eller andre dempende rusmidler, øker derimot faren for en overdose, det vil si at pustesenteret i hjernen blir påvirket, og man kan rett og slett dø av kvelning, i verste fall. Men dette skal ganske mye til, så vi vil ikke anse faren for overhengende. Les gjerne mer om Valium på felleskatalogen.no. Skriv inn «Valium» i søkefeltet. Du kan også ha nytte av å søke opp og lese i felleskatalogens Pasientutgave.