Urinprøver

Hei jeg har en kjæreste som har drevet en del med rus tidligere og mest kokain. Da vi møttes og ble sammen sa jeg klart ifra at jeg er imot alt som har med ulovlige rusmidler og gjøre. Han lovte å slutte. Dette er 4 år siden. Jeg har tatt han i å Gjøre det 5-6 ganger og han har selv inndrømmet dette da jeg har spurt for jeg har ikke sett det men spurt. Dette skjer når han drikker og han lover å ikke gjøre det igjen og blir flau/ lei seg. Han sier han blir så full og det er grunnen til at det kan skje.. Jeg er lei og redd for at han aldri klarer å slutte.. Han bør respektere meg såpass når vi er kjærester. Finnes det noen måte å få satt han på urinprøver? Og hva koster dette ? Eller noe annet eg kan gjøre?

Kvinne, 22 år fra Akershus
For å ta det siste først, hva annet kan du gjøre enn å sette kjæresten din på urinprøver? Du har vært klar på hva du mener om illegale rusmidler og du har sagt det til kjæresten din fra begynnelsen. Likevel har han «sprukket» noen ganger, men han har vært ærlig med deg og fortalt om det. Han har sagt at han er lei for det, og at han ikke skal gjøre det igjen. Vi skjønner at tilliten har fått en knekk, og at det tar tid før du føler at du kan stole på han igjen. Likevel tenker vi at hvis dere ønsker å fortsette sammen er det viktig at dere bruker den tiden det tar å gjenoppbygge troen på hverandre. Han må fortsette å være ærlig og du må klare å tro at han ikke skal skuffe deg igjen. Hvis han fortsetter å ta kokain tenker vi at det kan være greit for deg å reflektere over hva slags forhold du ønsker å ha, og om din nåværende kjæreste klarer å gi deg det du trenger.
Når det gjelder urinprøver er det fullt mulig å be om det hos lege, prisen vil vel være omtrent som et vanlig legebesøk. Problemet med denne formen for kontroll er at kokain er påvisbart i urin i 1-3 dager etter inntak. Det vil si at hvis du vil være helt sikker på at kjæresten din ikke har tatt noe så må han avgi test hver eller annenhver dag. I tillegg er kanskje ikke dette den beste måten å bygge tillit på? Du symboliserer jo da at du ikke stoler på han hverken med tanke på at han vil fortsette å fortelle deg det dersom han tar noe, eller at han sier at han ikke skal ta mer.
Som sagt, vi forstår at det er vanskelig for deg og det beste rådet vi kan gi er at du tenker nøye gjennom om du tror at du kan stole på han og at dere fortsetter å ha en åpen dialog med hverandre.