Tillit

Hei. Min sønn på 17 år røyker jevnlig hasj. Nå vil han slutte. Han spør om han kan reise til en gård med en jente og en gutt som også vil slutte, de skal være der i tre dager (uten voksne) Lurer på om dette er en god ide? Skal jeg gi han tilliten eller nekte når han faktisk kommer med egne forslag? Usikker…

Kvinne, 37 år fra Hordaland
Det er vanskelig for oss å gi deg konkrete råd om hvordan du best kan ivareta din sønn når det gjelder grensesetting og tillit. Vi tenker at dette er en avgjørelse du må ta på bakgrunn av dine tidligere erfaringer med din sønn, og med hensyn til forholdet dere i mellom.
Hvis det er slik at han mener at han skal reise til denne gården for å slutte med hasj synes vi det høres lite ut med tre dager. Hasj er ikke et stoff som gir akutte fysiske abstinenser når man slutter, og de fleste har få eller ingen vansker med å klare seg uten i tre dager. Det er ikke sånn at dersom disse tre ungdommene klarer seg tre dager uten hasj på gården så er de over det verste, eller at utfordringene deres er løst. Det er fortsatt store muligheter for at de har like lyst på hasj når de kommer tilbake igjen. Vi anbefaler deg å lese litt om det å slutte med hasj på hasjguiden, der står det mye om hvordan det er å slutte, hvilke abstinenser som er vanlige, og når de dukker opp.