Tegn på amfetamin bruk

Min samboer har tidligere vært aktiv narkoman vi har en datter sammen og her om dagen fant jeg eggeglass med bomull i og en pilleboks med pulver rester. Min eldste datter mente også at dette var amfetamin. Hvilke tegn skal jeg se etter for og vite om det er eller ikke er et tilbakefall. Han har liksom vært rusfri i 5 år nå og jeg har aldri vært borti narkotika i mitt liv. Han har ADHD og går på ritalin. Han skyter ikke i armene for har studert dem godt. Hvilke andre steder kan man skyte dette for at det ikke skal være synlig for alle. Jeg trenger virkelig svar for dette kan jeg ikke leve med hvis det er slik. Kan man få hjelp til han selv om han ikke vil evnt. Hvilke veier skal man gå for og på sikt redde ha fra seg selv.

Kvinne, 35 år fra Vestfold
Ytre tegn på amfetaminbruk kan for eksempel være rastløshet, store pupiller, munterhet, pratsomhet, angst og økt subjektiv selvfølelse. Kroppstemperaturen kan også stige og pulsen blir raskere, men det er kanskje ikke så lett og se for andre. Mange får problemer med å spise og sove når de er påvirket. Symptomene på amfetaminbruk kan variere fra person til person, og mengden av amfetamin har også innvirkning på adferd. Det er mulig å injisere (skyte) amfetamin på alle steder i kroppen hvor det er synlige blodårer. Noen injiserer også amfetaminet i musklene, og noen benytter seg av lysken for å skjule stikkmerker. Du kan lese mer om amfetamin, virkning og bruk her.
Hvis det viser seg at din samboer har begynt å bruke amfetamin kan du nok ikke gjøre annet enn å snakke med han om det. Hvis han innser eller innrømmer at han har et problem bør han søke hjelp hos lege. Hvis han selv ikke vil gjøre noe med et evt. amfetaminproblem er det lite du kan gjør for å hjelpe han. I Norge er det veldig vanskelig å få noen tvangsinnlagt selv om det er til deres eget beste. På denne siden kan du få tips til hvordan du kan snakke med din samboer om hans rusproblem. Siden omhandler bruk av hasj ,men er like nyttig for bruk av andre stoffer.