Slutte å drikke

promillesymbol_litenJeg har over flere år brukt alkohol som sovemiddel, nesten uten unntak daglig. Nå innser jeg at jeg må kutte ut alkoholen, og finne tilbake til den jeg var før. Er det «farlig» å kutte det helt ut sånn plutselig? Antar at de første dagene edru blir grusomme, men det er vel til å leve med. Har ikke lyst til å blande legen min inn i dette, og vil gjerne klare meg uten medikamenter om mulig.

Kvinne, 38 år fra Aust-Agder
Det er fullt ut mulig å kutte alkoholen sånn plutselig, men får du kraftige abstinenser vil vi råde deg til å oppsøke lege. Grunnen til det er fordi det i verste fall kan føre til at du går inn i delirium tremens (en slags psykose), eller stå i fare for hjertesvikt og hjerneslag. Hvor kraftige absitnenser du vil få, avhenger mye av hvor store mengder alkohol du har inntatt over tid.
Lett abstinens: Rastløshet, uro, irritabilitet og søvnløshet. Angst. Skjelvinger, som er tydeligst på fingrene. Rask puls.
Kraftig abstinens: Rastløshet, uro, irritabilitet, søvnproblemer og mareritt. Angst og depresjon. Hodepine. Kvalme og eventuelt oppkast. Skjelvinger. Svett og klam hud. Vidåpne pupiller. Rask puls.
Abstinenskramper: Bevisstløshet og rykninger i armer og bein.
Delir (delirium tremens): Tegn på kraftig abstinens (se over) sammen med tegn på akutt sinnssykdom (psykose). Personen er desorientert, tenker uklart og har hallusinasjoner. Hallusinasjoner vil si at man ser eller hører ting som ikke finnes i virkeligheten. Synshallusinasjoner er typisk for delir. Personen kan «se» små dyr som kryper på kroppen eller rundt i rommet.
> Les mer HER.