Påvise medisin ved blod- eller urinprøve

Datteren vår forteller at de voksne i barnehagen sier at man må ta lilla medisin for å være rolig og ikke slå og sparke. Er det noen måte vi kan finne ut om de har gitt henne noe?

Mann, 39 år fra Østfold
Den beste måten å teste for medikamenter på er å ta en urinprøve som sendes inn til analyse. Grunnen til at det er bedre å teste i urin enn i blod er at påvisningstiden er mye lenger i urin. Problemet deres er at dere ikke vet hvilke stoffer det er aktuellt å teste for. Da er det også vanskelig for et laboratorium å vite hva de skal se etter. Lilla medisin kan jo være alt fra urtekapsler til beroligende medisin.
Dere kan kanskje fortelle hva datteren deres har sagt til ansatte i barnehagen og spørre hva de tror hun kan ha ment? Da kan jo reaksjonen deres si noe om dere har grunn til bekymring eller ikke. Vi tenker også at det her er lurt å konferere med de andre foreldrene i barnehagen; har de hørt tilsvarende? Hva tenker de om dette? Er det ev. grunnlag for at et foreldreutvalg eller en gruppe av dere foreldre ber om en samtale med barnehagens styrer/ledelse?