Overdose piller og alkohol

himmelHei Jeg er bekymret for en venninne av meg som sliter hardt psykisk nå som har kjempet med depresjon og ptsd i mange år. Hun sier selv at hun nå ikke orker å kjempe lengre. Hun stoppet for en tid siden med å ta medisinene sine zoloft og tolvon og Risperdal de hjalp henne ikke lengre påsto hun. Nå har hun inrømmet at hun har 420 10 g Tolvon og 364 50 mg zoloft som hun har planer om å blande med samboca når anledningen byr seg. Hvis hun tar dette sammen og jeg ikke finner henne med en gang vil hun da dø av denne dosen eller hva skjer? Jeg har prøvd å få tak i pillene hennes men hun har gjemt dem godt så jeg klarer ikke finne dem. Er livred for hva som vil skje med henne. Hilsen Bekymret venninne.

Kvinne, 27 år fra Vestfold
Vi skjønner veldig godt at du er bekymret for venninnen din. Når man er i en situasjon som hun er nå, er det viktig at noen ser hva som skjer, og at det er folk rundt som fanger opp signaler og bryr seg – slik du gjør.
Slike doser som du beskriver her – kombinert med alkohol – kan utvilsomt være svært farlig. I verste fall kan det føre til dødelig utfall.
I den situasjonen du er i er det ikke lett å gi gode råd til deg. Vi tenker at dette er mer et psykisk problem enn et rusproblem. Kanskje det beste for deg er å ta kontakt med Mental Helse, og snakke med dem om hvordan du skal forholde deg til situasjonen. Du kan jo også spørre dem om det er en ide at du kontakter fastlegen hennes med en bekymringsmelding. Nasjonalt senter for selvmordsforskning og – forebygging (NSSF) har god kontaktinformasjon for alle. I denne artikkelen gir de råd og veiledning til de som er brkymret for en venn.