kokainHeisann tok ett halvtgram kokain for to dager siden. Jeg tok en del dop før,men sluttet helt for mange år siden,men var dum ta noen streker nå for 2 dager siden. Men, føler meg helt i fin form. Det jeg lurer på vist man tar en enkeltilfelle med ett halvt gram så eg gjorde så kan eg ikke få hjerneblødning eller hjerteinfarkt nå i ettertid av denne lille dosen sant? er jo snart gått 3 dager,så det er vel ute av kroppen.Men vist man kan få hjerneblødning el hjerteinfarkt er ikke dette ved store doser og da vi det skje når man er i rusen,ikke i ettertid etter en veldig lav dose i ett enketlttilfelle sant? jeg kommer aldri til gjøre det igjen.Jeg trenger ikke være redd for dette sant?

Mann, 30 år fra Hordaland
Bruk av kokain gir høy puls og høyt blodtrykk, noe som kan føre til hjerterytmeforstyrrelser, hjerteinfarkt og hjerneblødning. Så vidt vi vet er det under rusen faren for hjerneblødning og hjerteinnfarkt oppstår, når rusen går ut av kroppen blir puls og blodtrykk normalt igjen. Kokainrusen er kortvarig og etter 15 – 60 minutter vil de fleste ikke merke noe effekt av rusen. Det er vanskelig å si noe eksakt om hvor stor mengde som skal til for at det skal oppstå fare for hjerneblødning og hjerteinnfarkt. Mennesker er forskjellige og med ulik sårbarhet. En person med høyt blotrykk vil f.eks være i faresonen etter små mengder kokain. Andre igjen kan ha defekter eller skader på hjerte eller hjerne som de ikke er kjent med og kan gi fatalt utfall ved bruk. Du kan lese mer om historie, virkning, avhengighet og skader ved bruk av kokain her.