Jeg trenger hjelp NÅ

vinflaske og -glassJeg trenger hjelp, men jeg vet ikke hvor jeg skal gå… Jeg klarer ikke å snakke med noen om tankene og følelsene minerundt dette temaet fordi det blir for vanskelig. Jeg har flere venner, og foreldre til venner, som synes at jeg har et alkoholproblem. Jeg drikker mer enn jeg burde, og jeg tenker på alkohol minst to ganger om dager – men som oftest mer. Jeg har drukket til jeg ikke husker noe, men jeg har hatt det gøy! Rusen er deilig, og jeg lengter etter det hele tiden når jeg er edru. For to dager siden møtte jeg skikkelig veggen med alkoholbruken min… Jeg fikk i meg alt for mye alkohol på alt for kort tid og er sikker på at promillen min var på langt over 2.5, kanskje til og med over 3. Jeg hadde ikke spist på 24-36 timer, og drakk over 1 liter med alkoholholdig drikke på veldig veldig kort tid. Jeg var helt borte… Skjønte ingenting, var ekstremt svimmel, kastet opp, klarte ikke gå eller stå oppreist og måtte bli bært, snakket ikke tydelig i det hele tatt, og var helt idiot… Jeg gråt som en foss fordi bestevenninnen min og kjæresten kom og hentet meg (de eneste som vet om dette)… Jeg husker så og si alt. Men alt tilsier at jeg har hatt enormt høy promille, og jeg burde få sjekket meg hos en lege… Men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fram. Jeg er bare 18 år, har hele livet mitt foran meg, og vil ikke ødelegge det allerede NÅ med å misbruke alkohol – og ihvertfall ikke oppleve det som skjedde for to dager siden, en gang til… Jeg trenger hjelp… Kan noen hjelpe meg? Hvor skal jeg gå? Hva skal jeg si? Vær så snill, gi meg et svar fort som mulig… Jeg er fortvila og sliten, og orker ikke mer…

Kvinne, 18 år fra Akershus
Det høres ut som du har hatt en del erfaringer med alkohol som gjør at du nå er bekymret for ditt eget forbruk. Det at du har bestemt deg for å gjøre noe med det, er en veldig god begynnelse.
Du har mange muligheter når det gjelder å få hjelp til å slutte å drikke, eller å begrense drikkingen. Hvis du ønsker behandling fra det offentlige, trenger du henvisning fra en lege (fastlegen din f.eks.) eller fra en ruskonsulent i Nav.Du kan også kontakte en helsestasjon for ungdom og snakke med dem om dette. De kan hjelpe deg, eller hjelpe deg videre i systemet.
En annen mulighet er å bruke nettsiden Rushjelp.no. Der finner du tester og selvhjelpsprogrammer. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate alkoholproblemer, som lever i stabile boforhold og er i kontakt med venner, slektninger eller kollegaer. Kurset er ikke egnet for folk med en lang historie av problemfylt rusmiddelbruk, folk med helseproblemer, eller dem som opplever alvorlig depresjon hvis de slutter eller kutter ned på drikkingen. Her er selvhjelpsprogrammet for alkohol.
En begynnelse kan være å øve seg på moderasjon, hvis det er vanskelig å slutte helt. Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Gå inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker, kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt. får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»