Hvordan løse alkoholproblem

promillesymbol_litenHei. Jeg har et problem med at jeg stort sett aldri klarer å stoppe å drikke når jeg er på fest. Drikker til alle har sovnet. Har ingen problemer med 4 pils å stoppe men dersom det blir 10- 15 så blir det gjerne blackout og mister kontrollen. Gjør også svært mye dumt når jeg er så full. Kan godt la være å drikke i 3 måneder ingen problem men når jeg skal ta en fest så heller jeg innpå til jeg blir altfor full. Kan jo sette meg en grense på 4 øl og være beinhard med meg selv. Tror det skal virke men redd det kan bli hardt. Avhold er jo også en mulighet men da blir en jo nesten sett på som en raring. ( har mennesker i nær familie som har alkoholproblemer) Noen jeg bør prate med eller? Kan noen hjelpe meg til å klare å stoppe i tide?

Mann, 34 år fra Troms
Det er positivt at du tar kontakt med oss om ditt forhold til alkohol. Og det er forståelig at du har behov for å endre på drikkemønsteret ditt og få bedre kontroll.
Her følger noen tips til ting du kan gjøre på egen hånd:
Stiftelsen Bergensklinikkene har en egen internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene skjer helt anonymt på Internettet. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate alkoholproblemer. Du finner testen her, og selvhjelpsprogrammet her.
Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen velkjente råd:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det.
2. Gå inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker, kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt. får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er i godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke så mye, kan du hjelpe meg med det?»
Du er også velkommen til å ringe oss på RUStelefonen for å snakke nærmere om situasjonen, vi er tilstede hver dag mellom 11 og 19.
Created & hosted by