Hva gjør jeg ?

rustlf-logo 75x67Jeg har en sønn på 22 som ruser seg og har gjort det siden han var 12. Han har bodd sammen med sin far etter at vi skilte oss da gutten var 12. Men de siste årene har han bodd delvis på gaten og rundt på hospits. I fjor ble han plukket opp på gaten av pinsemeighet og han ble med disse på en gård i Sandefjord til avrusing. Etter 3 mnd der reiste han derfra og bodde hos en famile i vestfold frem til november. Han sa selv at han flyttet fra dem for han syntes de var ekstrem. Men jeg har nå oppdaget at han ble tatt for innføring av hasj i den tiden. Mars tok jeg han inn i mitt hjem der vi skrev en kontrakt at han kunne bo her så lenge det ikke var rus eller illegale stoffer inne i bildet. Han ble tatt for besittelse i april og bruk noen dager senere. Han er nå stevnet for retten i september. Da jeg oppdaget dette gikk jeg gjennom sakene hans og fant små zippposer med bilde av hasj på utsiden. Jeg fant ubrukt sigarettfilter med misfarget og tomt sigarettpapir på. En tom eske med en veldig dyr digitalvekt og en kvittering på en pakke han har sendt til en ung jente med svimerker i. Han er på tur med en venn som han var sammen med sist han ble tatt. Ut av landet og jeg får ikke tak i han på telefon. Spørsmålet mitt er : Skal jeg levere det jeg fant hos politiet. Jeg kommer til å gi gutten 2 alternativer. 1. Han må flytte ut herfra siden han har brutt reglene og få seg plass på hospits eller hva han selv ordner, men jeg vil tilby han å komme på behandling og at jeg da hjelper han videre gjennom det etter soning. Har dere noen tips om hvordan jeg skal gå frem for å få en seriør behandlingsplass for han ? (Om han går med på dette, noe jeg ikke tror)

Kvinne, 43 år fra Akershus
Vi forstår at du er i en vanskelig situasjon når sønnen din både bryter tillitsforholdet mellom dere, og fortsatt har et rusproblem. Det første spørsmålet ditt, om du bør melde det til politiet, er det vanskelig å gi et enkelt svar på. Slik vi forstår det har du ikke funnet narkotika hjemme, men det du oppfatter som brukerutstyr og utstyr som indikerer salg. Politiet vil høyst sannsynlig ikke foreta seg noe med det om du innleverer det. Vi lurer også på hva du vil oppnå ved å levere det til politiet? Hvis det er å gjøre politiet oppmerksom på besittelse og bruk av narkotika så er de vel allerede kjent med det.
Når det gjelder krav om at han må flytte ut virker det som en klok beslutning. Ditt tilbud om å bo hjemme har tydeligvis ikke gjort at han har sluttet å bruke illegale rusmidler, og han har brutt avtalen mellom dere. Det er sikkert bra for han å måtte ta konsekvensene av sine handlinger, og bli ansvarliggjort. Du skriver at du vil tilby han å komme på behandling og hjelpe han videre etter soning. Som du skriver må du først og fremst finne ut om han ønsker behandling. Er det noe han vil, eller noe du vil? Er det ikke noe han ønsker eller er motivert for er det lite hjelp i at du søker han inn et sted. For å søke behandling på institusjon som dekkes av det offentlige må det gjøres av fastlege eller ruskonsulent på NAV. Behandlingsinstitusjoner som dekkes av det offentlige finner du på fritt sykehusvalg.no. Noen private tilbyr også rusbehandling, men vi har ikke nok kunnskap om disse tilbudene til å kunne anbefale noen spesielt. Ved å søke privat rusbehandling eller rusbehandling på nettet vil du kunne orientere deg om de tilbudene som finnes.