Førstegangstjeneste og marihuana

Hei! Sønnen min skal om en drøy uke inn til førstegangstjenste. I november ble han tatt med marihuana og har fått en bot på kroner 5000. Han er veldig motivert og ønsker å gjennomføre førstegangstjenesten. Han ser på verneplikt som en mulighet til å skaffe seg nyttig erfaring, oppdatere sin kompetanse og kanskje gjennomføre enkelte kurs. Burde han opplyse om at han er tatt for dette? I så fall burde han gjøre det på forhånd eller ved oppmøte? Spolerer denne hendelsen mulighetene hans for å kunne gjennomføre førstegangstjeneste? Inne på diverse nettsider er det så mange forskjellige svar på dette. Noen sier at det er lurt å si i fra fordi det da viser at man er ærlig, mens andre sier at det ikke er nødvendig. Vi er veldig fortvila begge to og håper på et klart svar fra dere. Vi kunne jo eventuelt også kontaktet vernepliktverket, men ønsker å høre med dere først. Jeg har ingen grunn til å tro at han fremdeles røyker marihuana, men det kan vel ofte være vanskelig for foreldre å se dette. Hilsen bekymret mor

Kvinne, 42 år fra Oslo
Du skriver at sønnen din har fått en bot for besittelse av marihuana, så vi regner med at det betyr at han ble tatt av politiet og at denne hendelsen er registrert i deres arkiver. Hvis så er tilfelle er det nok ikke lurt å lyve om forholdet. Forsvaret sjekker rullebladet til alle som skal videre i førstegangstjeneste og har nulltoleranse for lovbrudd som gjelder narkotika. Når forsvaret vurderer vandel tar de særlige hensyn til alvorlighetsgrad og hvor lenge det er siden hendelsen. Hvis din sønn er veldig motivert kan kanskje det beste være at han tar kontakt med forsvaret, forklarer saken som den er, og spør dem om han er aktuell for førstegangstjeneste.