ecstasyJeg har holdt på med ecstasy siden februar i år. Til å begynne med var det lett å få tak i fordi jeg hang med en gjeng som holdt på med ecstasy og hasj. De røyker hasj daglig, noe som jeg heldigvis ikke gjorde. Men jeg har også røykt hasj en del det siste halvåret. De 2 siste månedene har jeg fått abstinenser og tenker alt for mye på ecstasy. Etter at jeg sluttet å henge med denne gjengen, fikk jeg venninna mi til å prøve ecstasy, og vi har vært helt ville etter dette hver helg. For to uker siden hadde vi så store abstinenser at vi tok GHB som vi fikk av noen. Dette gikk ikke som forventet og vi lå bevisstløse i flere timer, som vil si en overdose. Jeg var i syden sist uke, og fikk tak i ecstasy sammen med noen gutter fra Norge. Venninnene mine har sakt at jeg har forandret meg veldig, og jeg kan selv merke at jeg ikke gjenkjenner meg selv lenger. Jeg har et problem. Jeg vil tilbake til den normale hverdagen, der ikke rus står i sentrum. Har dere noen veiliding og råd som kan hjelpe meg ut av dette? Takk på forhånd

Kvinne, 18 år fra Rogaland
Ecstasy er som de aller fleste rusmidler avhengighetsskapende og det kan oppleves som vanskelig å slutte. Folkehelseinstituttet skriver at noen som bruker ecstasy over tid kan få «nedsatt hukommelse, svekkede eksekutive funksjoner (som enkel problemløsning, bearbeiding av informasjon og beslutningstaking), økt impulsivitet, angst, depresjon, søvn- og spiseforstyrrelser. Dette kan skyldes skade på enkelte nerveceller i hjernen. Disse skadene kan vedvare lenge etter at bruken har stoppet (måneder til år), men mekanismene rundt dette er ikke fullstendig klarlagt.» Det finnes ingen spesifikke medikamenter mot ecstasyavhengighet. Du kan lese mer om ecstasy, virkning, avhengighet etc. her.
Hvordan avhengighet oppleves, abstinenser som oppstår når du slutter, skader på kort og lang sikt, er veldig individuelt. Noen vil merke lite når de slutter, mens andre vil få problemer over tid som du ser over. Det er bra at du vil slutte for som du selv skriver har du blitt forandret og ønsker å komme ut av det. Noen klarer å slutte på egenhånd, mens andre trenger hjelp. Hvis du ønsker hjelp finnes det mange ulike tilbud for unge med rusproblemer. Du kan kontakte fastlegen som kan søke deg inn på en ruspoliklinikk hvor du kan gå til samtaler for eksempel. Du kan også ta kontakt med helsestasjon for ungdom som jobber med rus, psykisk helse etc. der du bor. Din nærmeste helsestasjon for ungdom finner du her.