Bløtlegge hasjklump ?

Hei. Har et spørsmål ang bløtlegge av hasjklumper. Har prøvd og google litt rundt, men finner ikke noe . For en stund siden kjøpte jeg noen gram dårlig hasj. Den var hard, lys og tørr. Verken smakte eller føltes godt. Ved et uhell ble klumpen vasket i en bukselomme, pakket inni plastfolie. Etter dette var klumpen mye mykere, møkere og både smakte bedre, og fikk en bedre effekt av den. Det skulle jeg ikke tro. Prøvde dette igjen nettopp, bare da la jeg hele klumpen i vann. Lot det ligge en dag, og vips, så var klumpen myk, mørk og fin. Smakte bra, og føles god….hmmm…hva kan dette komme av? Skulle nesten tro at jeg har skyllet bort alt dritten i klumpen….men at den skulle bli bedre??

Kvinne, 25 år fra Rogaland
Vi i RUStelefonen har ikke hørt om denne problemstillingen før, og har heller ikke funnet noen gode forklaringer på hvorfor hasjen din ble bedre etter vasking eller bløtlegging. Hasj/cannabis er fettløslig og i prinsippet vil ikke vann løse opp cannabisen, og/eller virkningsstoffet i den som er THC. Hasjisj eller cannabisharpiks er et raffinert produkt hvor den THC-rike plantesaften eller harpiksen er oppkonsentrert og er presset til plater eller klumper sammen med deler av cellulosematerialet. Det vi vet er at det brukes ulike midler for å binde cannabisen sammen når platene lages og som kan være helseskadelig. I tillegg ryktes det at det brukes andre ting som avføring fra dyr, bark etc for å øke mengden. Som sagt skal vi være svært forsiktige med å uttale oss med noen særlig grad av sikkerhet, men det kan jo være at du har vasket bort tilsetningsstoffer og fått et renener produkt ved hjelp av vann.