Amfetamin

amfetamin_litenHei jeg har en samboer som har tidligere brukt amfetamin, grunnen var fordi han følte seg roligere av det, han har ADHD diagnose. Han er 29 år nå, og har vært helt rusfri i ca 9 mnd. Kan hende dere stusser litt, men han sluttet for å komme seg videre i livet, og har nå fått ADHD medisin som fungerer nesten som det skal. Problemet er at jeg mistenker at han har fått en infeksjon i rævva etter at han har brukt amfetamin over ganske lang tid, jeg har hørt at det er flere brukere av stoffet som har fått forskjellige infeksjoner fordi amfetaminen svekker forskjellige organer og immunforsvaret i kroppen. Kan dette ha en sammenheng? Eller er det bare en tilfeldighet at han har fått en slik infeksjon. Som han forklarer det er det som en væskefylt byll som om det er en kjempe kvise, den har sprukket flere ganger, og han har oppdaget at han har fått et par til. Jeg sier at det er ikke verdens undergang, men det kommer med ubehagligheter som det med å sitte etter å ha vært på toalettet forskjellige treningsøvelser o.l. Bør han bekymre seg? Han har vært undersøkt, men legene der har ikke peiling på hva det er eller hva det kan komme av. Derfor jeg spør dere.

Kvinne, 22 år fra Oppland
Vi kan ikke finne noen rapporter om det du beskriver. Det er ikke uvanlig med forskjellige infeksjoner som følge av amfetaminbruk. Men dette gjelder nok aller mest for dem som injiserer det. Hvis han har vært rusfir i 9 mnd., virker det også litt merkelig at dette skal vise seg nå, hvis det er på grunn av rusbruken. Vi anbefaler dere å kontakte lege eller sykehus igjen for å undersøke hva slags infeksjon dette kan være, og hva som kan være årsaken.